maandag 9 mei 2016

'Ook rot dat je dat hebt'

Vorige week zei een cliënt dat tegen me. Ik keek haar verbaasd aan. 'Dat ik wat heb?' 
'Nou, die hooggevoeligheid. Dat lijkt me hartstikke vervelend.'
Het is niet voor het eerst dat ik dat hoor. Een andere variant is dat men het zielig voor me vindt. Veel mensen denken dat hooggevoeligheid een vervelende ziekte is. Dat wil ik meteen rechtzetten. Hooggevoeligheid is geen ziekte maar juist een prachtige eigenschap. Ok, als je er nog niet bewust van bent dan kun je er flink last van hebben. Een eerste stap is het erkennen dat je nu eenmaal een gevoeliger zenuwstelsel hebt. Ik houd helemaal niet van hokjes, maar toen ik eenmaal wist dat mijn extreme vermoeidheid werd veroorzaakt door de hooggevoeligheid en ik als een spons emoties van anderen bleek op te zuigen, kon ik daar wel mijn leefstijl op aanpassen, waardoor mijn energieniveau verbeterde. Dus meer balans tussen in- en ontspanning, voldoende bewegen om zo bewust te zijn van mijn eigen lichaam, goede voeding en doen wat mijn hart me ingeeft en niet wat mijn hoofd wil.

Als je mocht kiezen
Vaak leggen mensen mij de volgende vraag voor als ze mijn boek hebben gelezen: wat als je opnieuw geboren kan worden. Kies je dan voor een leven met of zonder hooggevoeligheid? Zonder twijfel zeg ik dan: met! Dat geeft meestal een hoop verbazing, ze verwachten het andere antwoord. Je hebt zo'n zwaar pad, je bent sneller moe, moet continu dingen afwegen. Dat moet je toch niet willen? Maar deze eigenschap heeft me zoveel gebracht. Ja, het was (en is regelmatig nog) pittig. Ook ik ben nog zoekende, al slaat de weegschaal inmiddels wel de positieve kant op. Maar ik heb het gevoel dat ik daardoor wel echt leef.  

Bewust leven
Dagelijks moet ik heel bewust met mijn energie omgaan. Waar wil ik mijn energie aan besteden? Dat maakt dat ik effectief werk/leef. Ik wil mijn kostbare energie natuurlijk niet aan nutteloze dingen kwijtraken. Als ik de deur uitloop, zonder eerst heel bewust mijn eigen lijf te voelen, dan zit ik zo bij een ander en kan mijn stemming ineens omslaan. Van blij naar boos of juist heel verdrietig. Net wat ik dan oppik. Dat vreet natuurlijk energie. Ook moet ik opletten wat ik in mijn mond stop, omdat mijn lichaam nu eenmaal gevoeliger reageert.
Natuurlijk snak ik zo nu en dan ook wel eens naar een dag waar ik daar geen rekening mee hoef te houden, en zou ik willen dat ik gewoon zonder problemen fulltime kan werken en vervolgens nog een heel weekend kan feesten.

Intens genieten
Maar juist dankzij die gevoeligheid maak ik ook zulke mooie dingen mee. Ik beleef alles veel intenser. Bijvoorbeeld een avond theater, dat raakt mij echt in het hart en als ik daar een week later aan terugdenk kan ik het gevoel zo weer oproepen. Van mooie dingen in de natuur, die een ander misschien minder snel opmerkt, kan ik heel erg genieten.
Ook heb ik vaak diepe en openhartige gesprekken met mensen op de meest bijzondere locaties zoals bij een bushalte of een pashokje. Iets wat veel hooggevoeligen zullen herkennen. Wildvreemde personen leggen hun hele ziel en zaligheid bij je bloot. Daardoor heb ik op jonge leeftijd al veel mogen leren over het leven. En wanneer ik werk in mijn eigen praktijk is mijn hooggevoeligheid ook een grote pre. Ik voel al snel aan waar de oorzaak van een probleem zit, kan tussen de regels door luisteren en weet wat ik mag doen om mensen op hun gemak te laten voelen. Iets waar ik allemaal geen moeite voor hoef te doen, maar dankzij mijn eigenschap van nature bezit.

"Het is hoe jij het ziet, hoe mooi kan het leven zijn..."


Geen opmerkingen:

Een reactie posten