dinsdag 14 mei 2019

Straling het nieuwe roken

Zo mooi om te zien dat steeds meer mensen zich bewust worden van wat straling met ons doet. Goed dat mensen zoals Doutzen, met een groot bereik, dit via een bericht delen. Moedig ook.

Straling is onzichtbaar, maar het doet veel met ons lichaam. Een hoop mensen doen het af als grote onzin, dat zie je ook onder het bericht van Doutzen. “Het is nooit bewezen, het bestaat niet dat je daar ziek van kunt worden, het zit tussen je oren…” Was dat laatste maar waar, dat is makkelijker te verhelpen dan een hele regering ervan te moeten overtuigen wat het 5G netwerk voor onze gezondheid gaat betekenen.

ERVARINGSDESKUNDIGE

Ik mag mezelf ervaringsdeskundige noemen als het gaat om stralingsklachten.  Als ik in ruimtes en op plekken met teveel straling ben, reageert mijn lichaam heftig. Ik word dood- en doodmoe, krijg griepverschijnselen, voel me lusteloos, depressief, kan niet meer helder nadenken, heb het gevoel alsof mijn hoofd in de fik staat, word misselijk… En dit zijn nog maar een paar van de effecten, die nog dagenlang kunnen aanhouden. En het wordt steeds lastiger om plekken te vinden waar ik even kan ont- en opladen zonder ‘plat gestraald’ te worden. Ruim 3,5 jaar geleden heb ik al eens een blog erover geschreven. https://bit.ly/30hrrd1

KANARIEPIETJES

Ik weet ook, het is er en het hoort nu eenmaal bij deze tijd, en nee ik kies niet voor een slachtofferrol en leef mijn leven maar ga er wel bewust mee om. Het is ook goed om ons af te vragen tot hoever we moeten gaan. Ik zie de hooggevoelige mensen als de kanariepietjes die de mijn in worden gestuurd. Wij vallen als eerste neer. Ons gestel is nu eenmaal fijngevoeliger. Straling is het nieuwe roken. Over 20 jaar komen we erachter dat het eigenlijk toch niet zo goed was voor ons. Laten we daar niet op wachten.


VAGE KLACHTEN

Een hoop mensen lopen rond met onverklaarbare en vage klachten die door straling veroorzaakt worden maar waar ze geen weet van hebben. Zo kan het ook een oorzaak zijn van slaapproblemen. Als in mijn praktijk iemand daarover spreek, is een van de eerste dingen die ik vraag: ligt er ’s nachts een mobiele telefoon op je nachtkastje? Vaak krijg ik dan een bevestigend antwoord (90% gebruikt hem als wekker!) en is men verbaast dat het daardoor kan komen. Na hun telefoon (volledig!) uit te hebben gezet, of zelfs compleet uit hun slaapkamer te hebben verbannen, blijken ze inderdaad beter te slapen.
Een mobiel zoekt iedere paar seconde contact met een zendmast. Jouw systeem pikt dat onbewust op. Alsof er continu iemand op je rug tikt. Gevolg: je lichaam kan niet rusten.

Het is tegenwoordig zo normaal dat we de hele dag, zelfs hele jonge kinderen, continu met dat schermpje in ons handen zitten, maar het is minder onschuldig dan ons nu wordt voorgehouden. En dan heb ik het nog niet eens over de andere effecten zoals bijziendheid en overprikkelde hersenen met een burn-out als gevolg.

TEKEN DE PETITIE

Daarom, lees de tips van Doutzen eens door en teken ook meteen de petitie om 5G te stoppen en de stralingsnorm te beperken. Als je het niet voor jezelf doet, doe het dan voor de toekomst van onze kinderen en de mensen die hier veel hinder van ondervinden. Die groep zal steeds groter worden. Het wordt tijd dat Nederland, (het land in Europa met de hoogste stralingsnorm en grootste stralingsdichtheid!) eens wakker wordt. Dit kan zo niet doorgaan.

https://petities.nl/petitions/geen-5g-netwerk-maar-een-verlaagde-stralingsnorm?locale=nl&fbclid=IwAR24t7qYuRePTJI9xX5BldNp-otcw7RCRiIbXcOfS93uLtavERl9_4hXWVs

Of deze, met al ruim 17.500 ondertekeningen. www.verminderelectrosmog.nl/petititie/ondertekenen

#ditmoestikevenkwijt #allesvooreengezondewereld #samenstaanwesterker #NLwordwakker! #bewustwording

woensdag 12 december 2018

Als alles verandert...

“Alles lijkt sneller te gaan dan vroeger, en dat is ook zo,” lees ik in het boek ‘Als alles verandert, verander dan alles‘ van Neale Donald Walsch.

Zo geeft hij als voorbeeld dat in deze tijd dingen sneller te realiseren zijn. Als je vroeger een boek wilde hebben die niet op voorraad was bij je plaatselijke boekhandel, dan werd die voor je besteld en met een beetje geluk kon je hem een paar dagen later ophalen. Nu bestel je een boek bij een groot online warenhuis en je kunt hem diezelfde avond nog in huis hebben.

Op deze manier worden je behoeften snel bevredigd en ga je weer op naar het volgende dat je wil hebben. Dat is wellicht prettig maar zorgt er tevens voor dat we een stortvloed aan prikkels creëren voor ons brein en er nauwelijks nog momenten zijn dat we niks om handen hebben. Doe jij nog wel eens aan ‘lummeltijd’? Gewoon echt even niets doen.

Meer prikkels

Als hooggevoelige heb je meer tijd nodig om prikkels te verwerken. Neem je daar geen ruimte voor dan heb je kans op overprikkeling en dat is in de huidige maatschappij bijna niet meer te ontlopen. We staan de hele dag ‘aan’, mede ook dankzij ons mobieltje, waardoor de hele wereld letterlijk binnen handbereik ligt. We hoeven ons niet te vervelen. Sinds de jaren tachtig hebben we zeker 5x zoveel prikkels te verwerken gekregen op een dag.

Hoe overleef ik december

Overprikkeling is soms niet te voorkomen maar je kunt wel maatregelen nemen om het te beperken. De decembermaand is bij uitstek de maand om ‘gek’ te worden. Daarom wat tips:
  • Plan me-time in. Dat kan een uur, een dagdeel, of zelfs een hele dag zijn, waarop jij doet wat jij wil. Waar word je blij van? Wat geeft jou energie? Blok het echt af in jouw agenda, zodat je het niet per ongeluk kunt vergeten. Probeer ook de dagen voor/na kerst en oudjaar zo rustig mogelijk te houden, zodat je echt even kunt opladen.
  • Het is de maand van de feestjes. Durf nee te zeggen als je voelt dat het teveel is voor jou. Het zit in jou om iemand te ‘pleasen’ maar ook jij mag je grenzen aangeven. Kom je er echt niet onderuit, kijk dan of je het zo kan regelen dat zowel jij als de ander er blij van wordt. Dus niet een hele middag en avond bij je familie, maar geef aan dat je ongeveer een uur voor het kerstdiner zal arriveren zodat je zo genoeg energie over houdt om gezellig te tafelen.
  • Het is ook een maand met weinig daglicht en dat kun je merken aan je energie. Geef aan de vermoeidheid toe. Vecht er niet tegen maar zorg goed voor jezelf. Ga op tijd slapen, doe – indien mogelijk – middagdutjes en probeer overdag zoveel als mogelijk buiten te zijn. Bewegen doet ook wonderen. Je kunt deze weken meer onrust in je lijf voelen dan normaal, vanwege alle kerststress die er in de lucht hangt en die jij vaak onbewust waarneemt.
  • En over energie gesproken. Hoe verleidelijk die kerstkransjes ook zijn (en die kilo’s overgebleven pepernoten), probeer het te beperken. Suikers maken je moe = vatbaarder voor overprikkeling.
  • Supermarkten en winkels. Ga niet op de drukste momenten van de dag, stuur iemand anders of laat het thuis bezorgen. Je kunt het natuurlijk ook als de ultieme test zien. #omdenken Als jij deze maand fluitend in de supermarkt kunt rondlopen, dan kun je alles aan. ;-)
  • Tot slot, ondanks dat alle drukte wellicht wat teveel kan worden, geniet!! Sta stil bij alle mooie momenten en wees dankbaar. Deze maand is ook een maand van liefde, warmte en saamhorigheid.

Wat wil jij in het nieuwe jaar veranderen?

Ik begon mijn verhaal over veranderingen. Deze periode is bij uitstek het moment om te reflecteren. Wat wil jij in 2019 nu écht anders gaan doen? Waar word je gelukkig van? Wat geeft je energie? Wat zijn jouw dromen?

Denk daar eens over na de komende weken en schrijf ze op. Noteer drie wensen die je wil realiseren. Gewoon ouderwets, met pen en papier. Dat is het meest krachtig.  Maak vervolgens een actieplan hoe je het gaat realiseren. Deel het op in stapjes en werk er iedere dag aan.
Wil je bv. fitter worden, dan kun je niet verwachten dat je morgen wakker wordt en ineens de marathon kan lopen. Begin met rustig aan een paar minuutjes te lopen en bouw dat zo op. Dat geldt ook voor mensen die als doel hebben een boek te schrijven. Als je iedere dag een kwartiertje schrijft, heb je na een paar maanden al flink wat pagina’s. Kijk wat ervoor nodig is om jouw doel te bereiken.

Zoek ook naar voorbeelden. Wie is jouw rolmodel? Hoe hebben zij hun wens gerealiseerd? Ga eens met ze in gesprek als dat mogelijk is. Vaak weten we heel goed wat we willen, en wat ervoor nodig is, maar vinden we het eng om te veranderen, om nu echt die sprong te wagen. Verandering vergt inspanning, moed en vertrouwen.

Ik ben heel benieuwd naar jouw doelen. Als je wilt mag je ze naar me toe mailen, dan zal ik over een tijdje eens vragen waar je nu staat en kan ik je in een gratis en vrijblijvend gesprek (max. 20 minuten) wat tips geven. Een soort stok achter de deur. Een cadeautje van mij voor jou.

Ik wens je een maand vol liefde, rust en verbinding. Maak van 2019 een fantastisch jaar!

vrijdag 7 december 2018

Nieuwe prijs in januari

Vanaf januari gaat de prijs van het boek omhoog naar € 17.50 (i.v.m. de btw-verhoging naar 9%).
Bestel je deze maand het boek dan betaal je € 16.90 incl. verzending! (binnen NL).
Lees hier de eerste hoofdstukken.


vrijdag 5 oktober 2018

Social media en prikkels

Hoe start jij je dag? Word je rustig wakker, doe je wat rek- en strekoefeningen, neem je een douche en dan in alle rust ontbijten?
Of ben jij net zoals vele anderen iemand die als eerste haar telefoon pakt en kijkt wat ze 'gemist' heeft?

Een vol hoofd

Ook ik werd tijdenlang opgeslokt hierdoor. Wakker worden, even wat oefeningen doen en dan meteen dat ding aan. Maar ik merkte steeds vaker dat ik geïrriteerd raakte en doodmoe ervan werd. Zeker als ik al een drukke dag voor de boeg had. Voordat ik überhaupt mijn slaapkamer had verlaten, was ik de hele wereld al over geweest, wist ik dat Lady Gaga een miskoop had gedaan, mijn buurvrouw vanavond spaghetti op tafel ging zetten en deed een foto van een collega mij er pijnlijk aan herinneren dat ik ook nodig weer eens moest gaan sporten. Een hoofd dat al vol zat, werd zo nog voller.

Lege batterij

Als gevoelig persoon heb je een diepgaande prikkelverwerking en zolang je nog niet goed bij jezelf bent kunt blijven, komen al die prikkels keihard binnen. Je kunt je voorstellen als je je dag start met vrijwillig al die prikkels binnenhalen (en dan heb ik het nog niet eens over de straling die van de telefoon afkomt en ook van invloed is op je zenuwstelsel), dat niet alleen de batterij van je telefoon een stukje leger is na jouw rondje social media, maar ook die van jou zelf.


Rust en focus

Ik merk dat ik het heerlijk vind om pas na 12 uur mijn social media te checken. Het geeft zoveel meer rust en focus op de dingen die ik wil doen, in plaats van dat ik overladen word met - veelal onnodige - informatie die me geen stap verder helpen en ervoor zorgen dat ik energie verlies. De berichtjes die op een antwoord wachten lopen niet weg. Er is nooit iemand boos geworden en de wereld draait nog steeds door.

Doe je mee?

Ga de uitdaging eens aan en gebruik die telefoon in de ochtend alleen waarvoor hij bedoeld is. Zet daarnaast je notificaties uit en verwijder apps die je niet gebruikt maar wel geregeld meldingen geven. Dat geeft ook een hoop rust. Je zult misschien wat afkickverschijnselen hebben in het begin, je brein mist zijn 'beloning', maar kijk naar wat het oplevert. Veel meer energie en minder getetter in je hoofd!

vrijdag 7 september 2018

Paniek!

‘Daar kom ik toch nooit meer vanaf.'
In een magazine las ik een artikel over een vrouw met een angststoornis. Haar nieuwe vriend houdt van verre reizen maken. Alleen het idee al bezorgde haar hyperventilatie en hevige angstaanvallen. Hij moest maar alleen gaan. Zelfs al zou het haar relatie kosten.
Zo’n verhaal raakt me diep. Ik zou haar willen zeggen dat ze er wél vanaf kan komen. We zijn tot zoveel meer in staat dan we denken. Oké, het zal niet met twee vingers in je neus gaan, maar als jij écht bereid bent om eraan te gaan werken, zul je zien dat jij sterker bent dan de angst.

Angst- en paniekaanvallen

Ik roep niet zomaar wat. Ik weet waar ik het over heb. Zelf heb ik jarenlang last gehad van angst- en paniekaanvallen. Op een gegeven moment was het zo ernstig dat het me in alles beperkte en ik zelfs antidepressiva kreeg voorgeschreven.
Alleen thuis zijn. Met het openbaar vervoer naar mijn werk. In de rij voor de kassa. In een theaterzaal. Buiten mijn eigen dorp zijn. Als bijrijder op de snelweg. Allemaal situaties waarin de paniek kon toeslaan en ik me bij voorbaat al enorm druk over kon maken.
Wat als het daar gebeurde? Ik wil geen paniekaanval. …En ja, alles waar je aandacht aan geeft wordt groter. Dus raad je vast al wat er gebeurde.
Hoe zit dat bij jou? Herken je dit? Visualiseer de volgende keer eens hoe je zou willen dat het zou verlopen. Je zult merken dat het helpt.
Plekken waar ik niet zomaar weg kon, zoals middenin een menigte of lift, waren daarin ‘favoriet’. Er is zelfs een periode geweest dat ik al een paniekaanval kreeg bij de gedachte dat ik naar de brievenbus aan overkant van de straat moest. Zelfs dan ging mijn anti-paniekspray (Bach Rescue, homeopatisch), het koosnaampje wat ik hem had gegeven, met me mee. Kwam ik erachter dat ik hem niet bij me had, dan ging ik echt terug.

Hoe ik eraf ben gekomen

Ik ben iemand die houd van nieuwe dingen ontdekken en daarom kon en wilde ik het niet accepteren dat ik nu niet eens mijn eigen dorp uit durfde. Een aantal jaar ervoor ging ik dagelijks met de trein naar Amsterdam, waar ik stage liep. Toen kon ik het ook en genoot ik ervan, dat kon toch niet ineens over zijn? Van ‘avonturierster’ was ik getransformeerd naar een kluizenaar.
Meerdere vormen van therapie heb ik gevolgd. Bv. EMDR. Dat heeft me echt geholpen om de heftigheid eraf te halen. Het angstgevoel is uiteindelijk helemaal verdwenen.

Wat is het ergste dat er kan gebeuren?

Een gesprek die ik had met een psycholoog blijft me ook altijd bij. Ik vond het namelijk vreselijk om een paniekaanval in de bus te krijgen. Want wat zouden anderen dan wel niet denken? En dat terwijl zo’n aanval voor de buitenwereld vaak niet eens zichtbaar is.
‘Wat is het ergste dat er kan gebeuren?’ vroeg hij.
‘Nou, dat ik volledig in paniek raak en ga hyperventileren.’
‘En dan?’
‘Dat het misschien zo erg wordt dat ik de bus uit moet.’
‘En dan?’
‘Val ik wellicht zelfs flauw?’
‘En wat is er dan het ergste wat er kan gebeuren?’
‘…Dan sta ik ook wel weer op.’
Zie hoe dit gesprek kan helpen om je angsten te relativeren. Gebruik dus de zin ‘Wat is het ergste wat er kan gebeuren?’ als je zo’n aanval hebt.

Een laag energieniveau

Wat mij ook enorm heeft geholpen, is inzicht krijgen in hoe zo’n aanval nu ontstaat. Vanuit de Chinese geneeskunde is de emotie angst gekoppeld aan de nieren. Wanneer jij kampt met ernstige vermoeidheidsklachten dan is jouw nierenergie erg laag. Een uitstekende trigger voor een paniekaanval.
Weet dus dat het ‘normaal’ is als je dan sneller last hebt van angsten. Werk aan het verhogen van je energieniveau en accepteer wat er nu is.

Vecht er niet tegen

Erken het gevoel. Duw het niet weg. Hoe harder je ertegen vecht, hoe meer last je ervan zult hebben. Het wil gehoord en gezien worden. Net als een kind die iets van je wilt en jij maar blijft negeren. Hij zal achter je aan blijven lopen, net zolang totdat je met hem in gesprek gaat.
Zeg tegen de angst: ‘ik zie en hoor je’. Leg je hand op de plek waar je het ervaart en adem er rustig naartoe.  Je zult merken dat het op een bepaald moment minder wordt.
“Als je angst voor de deur laat staan, is dat erger dan dat je hem binnenlaat en rustig zijn verhaal laat doen.”

Mijn succesverhaal

Zelf ben ik al jarenlang bevrijd van de hevige paniekaanvallen. Al zijn er nog wel eens momenten dat ik paniek voel opkomen. Dat zijn de momenten dat ik erg moe ben en teveel prikkels op me afgevuurd krijg. Ik kan het accepteren, doe wat ademoefeningen en/of visualisaties om weer bij mezelf te komen en zeg ‘ook dit gaat weer voorbij’. Binnen een paar tellen ben ik het gevoel weer kwijt, dit in tegenstelling tot vroeger, toen kon ik echt de hele dag in de greep van de angst zijn.
Ik ben zoveel sterker geworden nu. Ga alleen op reis, sta zonder problemen in drukke menigtes en vermijd geen situaties meer.
Het mooiste resultaat dat ik heb gehaald? Na dertien jaar rijd ik weer auto. Geheel ontspannen. Het is zelfs mijn hobby. 
Dit had ik nooit durven dromen. Het geeft me een enorm gevoel van vrijheid en ik ben nog dagelijks trots op deze ontwikkeling. Ik heb letterlijk weer het stuur in handen genomen en bepaal mijn route in plaats van dat de angst mij leidt.

Stapje voor stapje

Kijk naar jouw succesmomenten, hoe klein ze wellicht ook zijn in jouw ogen. Maar die ‘kleine’ stapjes, kunnen van hele grote betekenis zijn. De eerste keer dat je weer alleen durft te reizen, ook al is het naar een dorp 3 km verderop. Of het moment dat je compleet ontspannen op een druk bezochte borrel staat. Wees trots op jezelf. You did it!
Durf jezelf uit te dagen, maar voel goed tot hoever je kunt gaan. Op het moment dat ik weer ging autorijden checkte ik goed bij mezelf wanneer ik iets zou forceren of dat het een niet-reële angst was.
Wil je verder komen, dan moet je je veilige comfortabele zone verlaten, hoe eng dat soms ook is. Maar als je dan eenmaal hebt durven proeven aan ‘het onbekende’, dan zul je dit steeds gemakkelijker doen en meer zelfvertrouwen krijgen.
Heb jij ook bepaalde angsten, vermijd je situaties? Wil je werken aan je angsten, voel je welkom om een gesprek aan te gaan.

donderdag 26 juli 2018

HSP Wandeling aan zee

Heerlijk met de blote voeten in het zand, je haren in de wind, je blik gericht op de oneindige horizon… Wandelen helpt om weer uit je hoofd te komen en om nieuwe energie op te doen. 

Samen met gelijkgestemden de dag afsluiten met het maken van een fijne strandwandeling, gecombineerd met tips om beter met je hooggevoeligheid om te kunnen gaan. In een ongedwongen sfeer ervaringen delen en elkaar inspireren. Ben jij er ook bij?
Wanneer: dinsdag 4 september 19.30 tot ca. 21.30 uur
Waar: strand Hoek van Holland
Investering: € 7.50  (inclusief drankje na afloop) 



maandag 25 juni 2018

HSP Wandeling aan zee

Heerlijk met de blote voeten in het zand, je haren in de wind, je blik gericht op de oneindige horizon… Wandelen helpt om weer uit je hoofd te komen en om nieuwe energie op te doen. 

Samen met gelijkgestemden de zondag starten met het maken van een fijne strandwandeling, gecombineerd met tips om beter met je hooggevoeligheid om te kunnen gaan. In een ongedwongen sfeer ervaringen delen en elkaar inspireren. Ben jij er ook bij?
Wanneer: zondag 15 juli 10.30 tot ca. 12.30 uur
Waar: strand Hoek van Holland
Investering: € 7.50  (inclusief drankje na afloop)